Mina andra sajter:

Barntotal.se & Coderprint.com

Mattias Ronge, CEO på Deportivo

Posted: september 9th, 2013 | Author: | Filed under: Företag, Intervju, Startups | Tags: , , | No Comments »

En fängslande person med mycket intressant i bagaget. Mattias Ronge driver idag en en av Sveriges mest snabbväxande pr-byråer Deportivo och skriver samtidigt böcker om mekanismer bakom girighet, krishantering och sjukdomar.

Bild på Mattias Ronge

Vem är Mattias Ronge? 

”Efter gymnasiet gjorde jag lumpen i Arvidsjaur som kompanibefäl. Efter slutförd värnplikt vikarierade jag som gymnastiklärare och ganska snart fick jag även ta lektioner i svenska och SO. Det har var innan den riktigt stora debatten om att lärare måste vara behöriga, så inom ett halvår var jag klassföreståndare för en niondeklass. Jag tog ensam två niondeklasser på studieresa till Judiska Museet och någonstans vid Gullmarsplan hörde jag en välbekant röst i tunnelbanans högtalarsystem: ”Ni i klass 9C och 9D, kom ihåg att vi ska gå av vid Odenplan. Bajen är bäst!”. En av eleverna hade lyckats ta sig in i en förarhytt. När vi kom fram till Museet tittade guiden på oss och frågade var läraren var någonstans. Jag förstod att jag kanske inte var lärarmaterial och fick en anställning på en pr-byrå. Mot att jag tog ut chefens hund och satte ihop IKEA-möbler på halvtid, så fick jag lära mig pr-yrket på den andra halvan av arbetstiden. Ett par år senare startade jag min första PR-byrå.”

Berätta om alla företag du startat och hur du ser på entreprenörskap i Sverige? Ser du dig som en entreprenör?

”Jag och två kompanjoner startade Havanna PR 1999. Eftersom jag var tio-tjugo år yngre än de båda, förutsattes jag ha bäst koll på ny teknik. Jag blev ansvarig för att bygga upp vårt erbjudande till teknikrelaterade företag och ansvarade för Framfab, Bidlet, com hem och Ericsson Business Innovation. Min grupp var tio-tolv medarbetare som mest och byrån var en av de snabbast växande i Sverige. Vid dot-com-kraschen gick luften ur och vi tvingades skära ner. Jag och min far startade då Ronge Kommunikation. Vi arbetade med strategisk rådgivning åt kunder som TeliaSonera, Folksam, Pfizer och ICA. Jag övertygade Stefan, en av mina yngre bröder, att lämna filmandet och börja jobba med oss. Under Tsunamin jobbade Stefan mycket med vår kund Europeiska Reseförsäkringar. Vi fick reda på att deras resecommunity, Resedagboken, där resenärer delade med sig av sina reseminnen, hade gått ner på grund av hög belastning. Det visade sig att strandsatta resenärer och oroliga anhöriga i Sverige hade förvandlat vykortstjänsten till att bli en sambandscentral i realtid. Plötsligt behövde vi inte längre traditionella medier som länk mellan vår kund och dess målgrupper och där föddes grundtanken till Deportivo, som jag och min bror startade i januari 2010 tillsammans med Anders Hallén,  som tidigare drivit digitala byråer.”

Hur kom det sig att du till slut startade Deportivo, 

”Jag ser inte mig själv som en klassisk entreprenör. Jag har aldrig sett ett egenvärde i att starta företag och få dem att växa och utvecklas. Men sedan femton år är det ändå vad jag har gjort. Jag har haft en tanke om vad jag vill göra och hur, och det har alltid krävts fler för att det ska bli riktigt bra.

Deportivo betyder sport eller sportig på spanska. Jag är hammarbyare. Jag har inte varit glad för vad klubben har gjort på över tio år. Men jag är fortfarande hammarbyare. Detta känslomässiga band inspirerar oss. Vi vill hjälpa våra kunder att få fans. Att engagera människor så att de känner sig mer delaktiga, att de känner sig som mer än bara kunder. Om alla våra kunder får fanatiska fans som älskar dem förbehållslöst? Nej. Men vår grundläggande ambition leder oss rätt strategiskt och kreativt. Bara det senaste året har vi gjort  ett fyllefilter för IQ, en hjärtslagsapp för Rebtel, världens största kurragömma på Facebook för MTV, en Twitterklänning för Crossing Boarders och en svettmaskin för UNICEF. Och mycket annat. Den röda tråden i vår verksamhet är att vi hjälper våra kunder att förtjäna uppmärksamhet och att skapa engagemang. Att få människor att faktiskt göra eller se något som lämnar ett större avtryck i hjärnan än en annons som skymtar förbi i en dagstidning. Tiden vi lägger på olika medier förändras snabbt, medan reklambyråerna är uppbyggd efter hur vi konsumerade medier i går. Fler och fler stora företag inser vikten av att kreativt använda sina egna kanaler och sociala medier och göra kampanjer som är så intressanta att människor inte kan låta bli att sprida dem vidare. Under det senaste halvåret har vi gjort fem kampanjer som nått mer än 100 länder av egen kraft och fler väntar bakom hörnet. Vi är femton i dag och jag räknar med att vi är 20-25 redan nästa år.”

Hur började allt med ditt författande av böcker?

”När jag kom tillbaka från en pappaledighet i Sydamerika på ett knappt år hade jag fyra kundmöten min första arbetsdag. Kroppen var inte van vid stressen och för första gången upplevde jag panikångest. Jag gick till en psykolog och allt kändes så overkligt. Jag trodde inte att jag kunde bli stressad överhuvudtaget och plötsligt fick jag ångest av småsaker, som att åka tunnelbana eller att gå och handla. Men jag drog inte ner på jobbet, utan istället skrev jag en roman om en kriskonsult som försökte krishantera åt sina kunder, samtidigt som han befann sig i fritt fall mentalt. Boken Tittaren fick ett bra mottagande och recenserades av 20-30 tidningar. Men framför allt märkte jag att jag blev bättre av att skriva. Att skrivandet fick mig att reflektera över mina beslut och att tillföra perspektiv. När jag skulle ta ut vinst ur mitt andra bolag, Ronge Kommunikation, så skatteplanerade jag. Jag trodde aldrig att jag skulle fatta ett sådant beslut och det ledde till att jag skrev en ny roman, Den girige, där jag reflekterar över vilka mekanismer som ligger bakom den girighet som syns hos så många av oss. Min senaste roman, Andlös, är en dystopi där en sjukdom gör att vi förlorar vår naturliga andningsreflex och måste komma ihåg varje andetag manuellt för att inte svimma och dö.”

Hur lång tid tar det för dig att skriva en bok och hur föds idén till storyn?

”Jag går runt med romanidéer i huvudet och om de överlever ett par år så kanske de blir en bok. Andlös har jag tänkt på i femton år. Jag skriver ofta i huvudet medan jag väntar på tunnelbanan, äter lunch eller är på väg att somna. Det måste vara så eftersom jag har ett heltidsjobb och tre döttrar. Jag ligger därför alltid före handlingen och efter i skrivtid, vilket betyder att det går snabbt när jag väl sätter mig vid datorn. Kanske tar själva skrivandet ett halvår, ett år och sedan ska boken redigeras och så vidare. Det intressanta är att jag inte tror att jag skulle skriva särskilt mycket snabbare om jag inte hade ett heltidsjobb vid sidan av.”

 Hur ser du på PR-branschen nu och i framtiden? Vart är allt på väg?

”Marknadsföring håller på att förändras i grunden. Förut var företagen beroende av traditionella medier för att få ut sina budskap, i form av exempelvis annonser, reklamfilmer eller pressreleaser. Nu inträffar två saker samtidigt: Människor lägger mindre tid på traditionella medier som når allt färre, samtidigt som utvecklingen av sociala digitala tjänster är snabb och tjänsterna når allt fler. Marknadsavdelningar, pr- och reklambyråer är till stor del organiserade efter gårdagens medieverklighet, där det var dyrt att nå målgruppen. Fler byråer kommer att göra som vi, utgå från att det är gratis att nå målgruppen om man tar fram något som är tillräckligt intressant och engagerande för dem. Reklambyråer rekryterar pr-konsulter och pr-byråer rekryterar kreatörer. Men de stora byråerna får fortfarande den största delen av sina intäkter på deras respektive traditionella verksamhet, vilket ger oss ett stort utrymme att manövrera inom.”

Vad är dina tips till andra entreprenörer som vill lyckas nå rätt målgrupp med sina projekt?

  1. Hitta något som du tycker om att göra.
  2. Fundera på om det kunde göras annorlunda/bättre än vad andra gör.
  3. Lägg tid på att formulera ditt erbjudande så att det sticker ut och se till att du kan leverera vad du lovar.
  4. Få kunderna att känna igen sina problem – och att förstå varför du löser dem.
  5. Var konsekvent. Förändring tar tid.
  6. När det går tungt, frestas inte att bli dina framgångsrika konkurrenter. Bli annorlunda.
  7. När det lyfter, kommunicera inte bara att det går bra, utan varför det går bra.

Vad är din vision i livet?

”Min vision är att Deportivo ska bli den mest framgångsrika byrån i världen när det handlar om att tänka ut och genomföra kommunikation för att skapa förtjänad uppmärksamhet i linje med våra kunders målsättningar. Vi är på god väg eftersom vi redan är bland de bästa i Sverige.”

 

Gillar du det du läser? Like:a nedan =)