Mina andra sajter:

Barntotal.se & Coderprint.com

Eivind Vogel-Rödin, medgrundare till Shootitlive

Posted: oktober 5th, 2013 | Author: | Filed under: Intervju | Tags: | No Comments »

Eivind Vogel-Rödin, fotograf och entreprenör som råkade befinna sig i London då det skedde självmordsattacker.  Hans bilder publicerades världen över och hans namn blev känt. Nu driver han Shootitlive med kunder som Scanpix, Aftonbladet och Expressen.

bild på Eivind Vogel-Rödin

Vem är Eivind Vogel-Rödin?

Eivind är pressfotografen som blev entreprenör. Efter gymnasiet och värnplikten flyttade jag till London för att jobba som fotograf.

Min karriär fick en explosionsartad effekt den 7:e Juli 2005 då jag var på väg till tunnelbanestationen på Edgware Road. Den morgonen skedde en serie självmordsattacker i London och en av bomberna briserade vid stationen som låg ca 100m från min lägenhet. Jag åkte tunnelbana varje morgonen och var som vanligt på väg till stationen när jag möter människor som i panik flyr upp från perrongen. Jag fick en isande känsla i kroppen när jag insåg att om jag inte varit sen denna morgon så hade jag förmodligen varit en av dom. Det visade sig att jag var en av de första fotograferna på plats vilket resulterade i att mina bilder publicerades över hela världen. 

 

Du driver idag Shootitlive, hur kom du på idén och vem driver du företaget med?

Idén fick jag när jag jobbade som fotograf på Aftonbladet 2007. Man hade precis börjat att liverapportera från sporthändelser och webbredaktionen skrek efter bilder. Arbetsflödet var då gjort för pappersredaktionen vilket gjorde det omöjligt för mig att tillgodose webbens behov. 

Bilderna var tvungna att manuellt läggas in i en dator för att sedan skickas till en bildredaktör som sedan skickar den vidare till en webbredaktör som slutligen gör i ordning bilden för publicering. Det resulterade i att det var enklare för webbredaktören att ta en skärmdump från en tv-sändning och publicera den istället för mina bilder. Enda möjligheten att få in mina bilder på sajten och skapa en livekänsla var att publicera dem direkt från kamera i samma stund som jag tagit dem. 2008 grundade jag Shootitlive tillsammans med Martin Levy. Fotografen har en wifi sändare på kameran och skickar bilderna till Shootitlive. Bilderna publiceras via en spelare som embeddas på kundens sajt.  Vi hostar allt material vilket genererar extrema mängder trafik. Under prinsessbrölloppet 2010 låg Shootitlive på första sidan på 25 av de största nyhetssajterna i norra Europa. Detta genererade över 100.000.000 bildvisningar, 17 billioner requests och över 60TB data.

 

Hur lyckades ni få in era första kunder och hur såg uppstarten ut?

 

Vår första ”riktigta” pitch gjorde vi för Thomas Matsson (då webbchef) på Expressen. Vi hade gjort en kopia av Expressens sajt och lagt in Shootitlive som toppnyhet. Sen bad vi Thomas att gå in på sajten från sin dator. Undertiden tog jag bilder som publicerades i realtid. Detta skapade en wow känsla och Thomas ropade in flera andra chefer för att se vår presentation. 

Detta ledde till ett skarpt test på Expressen.se från EM-kvalet Sverige-Portugal på Råsunda. Testet skulle endast publiceras i en artikel men redaktören publicerade flödet på förstasidan vilket kom som en chock för oss och vår hosting parner som ringde och hotade att stänga av oss då alla deras sajter låg nere. Under matchen ringde min gamla chef på Aftonbladet och sa vi måste ha ett möte ang Shootitlive så snart som möjligt. Sen var bollen i rullning.

 

Vart är Shootitlive och vart är du om 10år?

Visionen är att Shootitlive är det självklara valet för alla tidningar när det handlar om realtidsrapportering med bilder och video. Om 10år hoppas jag ha möjlighet att hitta och jobba med intressanta startups som affärsängel.

 

Vad är dina bästa tips på hur en entreprenör ska lyckas med sin affärsidé?

  • Mitt bästa räd är att sälja först och utveckla sen. Det är ofta man tror att kunderna vill ha något som dom i själva verket inte bryr sig om. De insikter man får av att utveckla tillsammans med en kund är ovärderliga.
  • Hitta en co-founder. Det finns bara en person som brinner lika mycket för företaget  och produkten som du gör och det är en co-founder. När det är blir tungt (och det blir det) kan man stödja sig på varandra.
  • Var en doer. Man får inte vara rädd att prova nya saker och leta nya vägar. Analysera inte för mycket. Det finns en styrka i att vara lite naiv då kan man ta sig an stora problem utan att vara rädd för att misslyckas.

 

Hur viktigt tror du bilder kommer vara i framtiden?

Inom nyhetsjournalistiken så har mobiler redan tagit över framför traditionella kameror när det gäller rena nyheter. Inget är snabbare än läsarbilder/video från vittnen på plats. Den traditionella rollen som pressfotograf har förändrats drastiskt rent tekniskt och affärsmässigt och många fotografer har svårt att hinna med utvecklingen som sker.

 

Har du något övrigt du vill tipsa till läsarna?

Vill tipsa om The Definitive Guide to Growth Hacking. En guide för startups om att skaffa nya kunder och behålla befintliga. http://www.quicksprout.com/the-definitive-guide-to-growth-hacking/

Gillar du det du läser? Like:a nedan =)