Mina andra sajter:

Barntotal.se & Coderprint.com

Björn Lilja, medgrundare till Kundo

Posted: september 3rd, 2013 | Author: | Filed under: Företag, Intervju, Programmering, Startups | Tags: , , , | No Comments »

Du har säkert hört talas om Kundo eller skrivit en fråga, komplimang eller klagomål via deras formulär på olika sajter. Ett axplock av deras kunder är TV4, SVT, HEMNET, SMHI och SATS. Min nyfikenhet drev mig (som vanligt) till att ställa några frågor till en av grundarna, Björn Lilja som vänligt berättade om sin intressanta resa. 

Bild på kundos hemsida

 

Björn Lilja Vem är Björn Lilja?

 Jag är snart 34 år gammal och bor i Stockholm. Jag tog min civilingenjörsexamen 2004 och  jobbade därefter som konsult under flera år, först en kortare period på Capgemini och sedan på  Valtech. Jag började som systemutvecklare men insåg snart att var vassare i korsningen mellan  krav, teknik och analys. Missförstå mig inte: Jag gillar verkligen programmering och det är  fortfarande en stor del av min vardag. De sista åren som konsult jobbade jag främst med  webbanalys, trendspaning, föredrag och sälj. Jag har under de här åren även hunnit vara en kort  sväng i mediebranschen, på Dagens Nyheter först som konsult och sedan som produktägare för  DN.se.

 

Hur började allt för dig med Kundo? 

Jag har alltid velat driva företag och utveckla egna projekt. Under hela min utbildning körde jag olika sidoprojekt och ett mindre konsultbolag tillsammans med två vänner. Jag intresserade mig tidigt för SEO och internetannonsering och startade den nu vilande bloggen Rundkvadrat. Den roligaste anekdoten från den perioden var när jag lyckades betala av halva mitt studielån när jag hittade en arbitragemöjlighet inom affiliateannonsering. Genom att ha lite bättre koll än köpare och säljare skapade jag en automatisk länk där jag köpte trafik billigare än jag sedan sålde den. Det var roliga tider!

Däremot är jag ingen superentreprenör och var länge ganska frustrerad över att jag inte förmådde driva igenom några mer ambitiösa projekt vid sidan av jobbet. Jag tar gärna risker men är inte en sådan som magiskt löser alla problem jag stöter på inom områden jag inte behärskar. Under 2008 diskuterade jag det problemet med tre kollegor (David, Emil & Jonatan) på Valtech . Resultatet blev att vi tillsammans startade ”Openworks”, en informell gruppering där vi pitchade idéer för varandra och sedan röstade. Den idé som vann förband sig alla att jobba med under tre månader. Sedan skulle vi utvärdera och fortsätta eller pitcha en ny idé. Kundo var vår andra sådana idé. Detta råkade sammanfalla med den första versionen av 24 Hours Business Camp och vi lanserade Kundo där efter 24 timmars intensivt kodande. Inspirationen till Kundo kom från Getsatisfaction som hade startat två år tidigare.

Hur lyckades ni få rullning på Kundo?

Från början var Kundo inte mycket mer än en Tyck till-knapp man kunde använda på sin webbplats. Även om vissa koncept är de samma idag så är den idéen ganska långt från vad vi idag bygger: En forumplattform som används av stora företag för att skala sin kundtjänst på ett effektivt sätt och samtidigt ha en bra dialog med sina kunder.
Hursomhelst så fick vi ganska bra uppmärksamhet och återkoppling från andra entreprenörer som började använda vår tjänst på sina egna sajter. Vi drev under hela det första året forfarande projektet vid sidan om men träffades en kväll i veckan och kodade. Tjänsten var helt gratis och mycket tack vare det växte vi till över 200 sajter som använde oss. Våra första större användare var svenska högskolor och Linnéuniversitetet blev sedan också vår första betalande kund.
2010 bildade vi bolaget Kund-o AB och började jobba deltid. Tjänsten kostade på den tiden 800 kr/mån för det dyraste kontot. Idag kostar våra konton mellan 3000 och 8000 kr/mån. Det är en anpassning till vilken typ av bolag som köper tjänsten och vilka som får ut mest nytta av den. Länge hade vi ingen klassisk försäljning alls utan fick in många leads när folk upptäckte oss på andra sajter.
Det första året omsatte vi knappt 600 000, andra året 1,3 miljoner och i år kommer vi att omsätta 4 miljoner. Vi är fem anställda och sitter vid Slussen i Stockholm. Förutom vi fyra grundare så har vi anställt Anna som jobbar med sälj och marknadsföring. Vi är fortfarande ett litet bolag men tror vi kommer fortsätta växa i ungefär samma takt som det senaste året.

Har ni fått investeringar och isf har ni några tips på hur andra entreprenörer ska gå till väga för att lyckas få investeringar?

Vi har inte tagit in något externt kapital utan är helt självfinansierade. Det har inneburit ett lite långsammare tempo men större frihet. Det finns flera anledningar till att vi inte tagit in kapital: Dels har vi inte hittat rätt investerare att ”gifta oss med” och dels så tror jag vi fyra som individer sätter lite för stort värde i att kontroll över allt vi gör, på gott och ont.
Eftersom vi inte själva valt att ta in kapital är jag inte rätt person att ge råd i den frågan. Men idag finns det ganska gott om listor på svenska affärsänglar och nätverk att kontakta om man vill hitta rätt. Om man väljer att ta in kapital eller inte tror jag i grunden handlar om personlighet och vilken typ av bolag man vill skapa. Vill man bygga ett stort internationellt bolag är det kanske nödvändigt.
En person som jag har stort förtroende för frågade mig en gång angående detta: ”Skulle du gifta dig med en person efter 10 träffar?” Svaret är troligen nej och lite så ska man nog se på externt kapital också: Det är en person eller ett bolag som man kommer behöva leva med under lång tid.

Vart är Kundo om 10 år?

Jag har ingen aning om var Kundo är om 10 år, branschen och tekniken utvecklas för fort för att kunna svara trovärdigt på det. Men om 3 år tror jag vi är ett bolag med kunder i alla de nordiska länderna och delar av övriga Europa. Förhoppningsvis omsätter vi 15-25 miljoner kronor och har 8-10 anställda.
Under lång tid ville jag nå upp till betydligt högre omsättningssiffror snabbare, men idag siktar jag hellre på att bygga ett tight litet bolag med hög lönsamhet och där folk älskar att jobba. Vi sätter stor vikt vid att INTE skapa ett klassikt bolag med onödiga regler som begränsar eller irriterar våra anställda. Vi vill bygga vårt eget drömbolag att jobba för. Där har vi redan kommit en bit men vi behöver förstås bli bra mycket större innan vi står helt stabilt.

 Vad är dina viktigaste tips och råd för andra entreprenörer

  1. Bygg någon som någon vill ha. Lansera så tidigt du kan och jobba dig därifrån. Var inte rädd för att ändra riktning längs vägen när du inser vad du faktiskt borde bygga.
  2. Ha tålamod. Detta är min största utmaning och faktiskt ganska påfrestande för mig personligen. Jag har väldigt lite tålamod med saker och detta är det mest långsiktiga projekt (utöver min relation) som jag gett mig in på. Saker tar tid! Gör inte misstaget att tro att alla andra bolag blev stora över en natt, de flesta kända exempel du tänker på höll på i många år först.
  3. Behåll kostnaderna låga. Detta gäller förstås främst om du inte har externt kapital. Rent ekonomiskt så låg kostnaden för att driva hela Kundo under de första två åren på under 1000 kr/mån. Om framgången dröjer måste du inte lägga massa pengar du egentligen behövde ha i lön på er infrastruktur, lokal etc.

Vad tror du kommer bli nästa ”stora grej” inom digitalt entreprenörskap.

Jag tror mobilt och molntjänster kommer fortsätta driva mycket av innovationerna. Trenden kring ”quantified self” är intressant och börjar nu faktiskt skapa en hel del bolag som skapar riktigt praktiska och användningsbara saker.
Jag hoppas tror även mycket på Crowdfunding och är superglad att det nu går att investera i startups som vanlig dödlig privatperson, det har jag saknat i många år. Jag hoppas därför mycket på Fundedbyme som jag även gjort en minimal investering i.

Något övrigt du vill berätta eller dela med dig av?

Jag har en reflektion som handlar mer om ”life hacking” än företagande: Att starta och driva ett företag är på många sätt nyckeln till att lösa mycket av det som folk klagar på och tycker är deprimerande i livet. Folk vill ha flexibla arbetstider, resa mer, kunna jobba hemma, bestämma över sin tid osv. Även om det är hårt jobb att driva ett litet företag, och kanske betydligt sämre betalt under några år, så skapar företagandet extremt mycket frihet som är svår att mäta i pengar.
Förvånansvärt få människor lyckas göra kopplingen mellan de saker de klagar på mest och vilka typer av förändringar som skulle kunna lösa det problemet. Och vad är det värsta som kan hända? Om du undviker att dra på dig stora skulder så kan du slicka såren, notera lärdomarna och ta ett vanligt jobb igen. 🙂

 

Gillar du det du läser? Like:a nedan =)