Mina andra sajter:

Barntotal.se & Coderprint.com

Facebook förvandlar företag till fjantar

Posted: november 9th, 2012 | Author: | Filed under: Journalism | Tags: , , , , , , , , , | No Comments »

Bilden nedan har börjat sprida sig via Facebooks alla kanaler. Folk gillar och kommenterar bilden med skratt och förtjusning. Men vad innebär detta egentligen? 

 

 

Vi har många gånger kunnat läsa i tidningar och webben om företag som gör bort sig via sociala medier då dem bemött kunder och personer med skarp kritik på ett felaktigt sätt. Men vad innebär egentligen felaktigt sätt? Har kunderna alltid rätt? Måste företagen alltid göra ALLT för att kunderna ska få ett mjukt och trevligt bemötande? Och till och med när kunderna och/eller privatpersonerna gör fel och beteer sig ohövligt och ouppfostrat.

Jag anser självklart att företagen har en plikt gentemot kunden att i alla fall besvara kritik och kommentarer för betalande kunder men vad händer när ett företag utsätts för digitala påhopp som inte är sanna eller kraftigt överdrivna? Många företag väljer självklart att snällt be om ursäkt, kompensera och snabbt skyffla undan kommentarerna och kritiken.

Men ska inte företagen kunna på ett ärligt och rättvist sätt få besvara kritiken efter vad dem egentligen tycker? Är inte det så det fungerar ute i verkligheten utan att massan skoningslöst ska få bryta ner och påverka företagets PR, omsättning och stjäl??

Detta är ett stort problem som med sociala medier bara kommer att växa. Frågan måste lyftas och resultera i att någon sorts norm skapas för hur företag ska få kommentera och besvara kritik utan att få en miljon människor mot sig, baserat på (många gånger) överdrivna klagomål.

Ska företag börja sålla bland sina fans likt Grey Poupon? Läs mer om dem här!

Vad tycker du vi bör göra och hur skall vi få en rättvis balans mellan kunderna, privatpersonerna och företagen?

Gillar du det du läser? Like:a nedan =)