Mina andra sajter:

Barntotal.se & Coderprint.com

David Sundin om entreprenörskap, kommunikation och humor

Posted: juli 8th, 2014 | Author: | Filed under: Intervju | Tags: , | No Comments »

David Sundin är en framgångsrik, rolig och driven person som har en historia av guld och framtid av platina. Här svarar han på 13 noga utvalda frågor av mig.

David Sundin

Vem är David Sundin?

Jag föddes 1976 i Väderstad. Växte upp först i Köping och sen i Gimo med en mamma, pappa och en bror. Flyttade till Stockholm 1997 och har drivit diverse företag sedan dess, primärt webb- och reklambyråer. Nu har jag en egen familj bestående av en sambo och en dotter.

Hur började allt?

Jag skulle göra ett fanzine och började skriva, göra intervjuer, recensioner etc. Mycket inom musik, underhållning och sånt men även en hel del humor. När jag hade tryckt halva (stencilerade på morsans jobb på papper jag snott i plugget) så kom jag i kontakt med något som hette Internet. Detta var alltså 1994 när tidningen Z transformerades till Z.mag@zine. Då insåg jag att jag skulle kunna lägga upp tidningen på det här internet och så skulle folk kunna läsa den där och jag skulle slippa trycka och distribuera den.

Jag lärde mig HTML publicerade min tidning (som blev en del av Postens ’Torget’) och fick pga det jobb på en webbyrå. 1997 Startade jag eget och drev sedan webbyrå och senare reklambyrå fram till 2012 (parallellt med en massa annat knas). Nu frilansar jag och regisserar reklamfilm, skriver manus och fuskar mig fram som ståuppare och skådis.

Hur det kom sig att företaget Great Works startades?

Vi startade Great Works 2002. Jag och min kollega Ted Persson slutade på ett bolag som vi var med och startade 1999 som hette Abel & Baker. Det var under IT-boomen och vi hann öppna fem Abel & Baker-kontor och hade över hundra anställda innan hysterin började lägga sig. Då ville vi ta det lite lugnare och göra saker på vårt sätt. Framförallt ville vi inte bara göra webgrejer utan kunna göra vad som helst så vi gjorde förutom webkampanjer även bokomslag, tv-vinjetter och olika typer av innehåll.

Varför tror du att ni lyckades så bra med Great Works? 

Framförallt gjorde vi bra grejer som stack ut och var nyskapande. Dessutom hade flera av oss byggt större byråer innan och visste vad man skulle göra och framförallt vad man inte skulle göra. Även om vi från början ville ta det lugnare så fick även Great Works fem kontor och över hundra anställda men den här gången växte vi för att det fanns ett behov och inte ”bara därför att”. Vi skapade en kul arbetsplats som attraherade bra folk.

Hur ser du på bra kommunikation idag? Vad är bra och vad är dåligt med dagens kommunikation? ”Var det bättre förr”?

Det är nog lika mycket som är bra respektive dåligt som det alltid har varit. Den stora skillnaden är att man inte kan göra tekniskt nyskapande kampanjer på samma sätt som medan internet fortfarande byggdes upp. Idag kan du göra fullscreen-HD-3D-video och ingen höjer på ögonbrynen och förr ramlade man av stolen av en animerad gif-banner på 15k. Men om man ser på kommnuikationen i sig så försöker jag att inte konsumera eller analysera kommunikation.

Jobbar man med reklam är det dumt att inspireras av reklam och man ser ofta folk som gör reklam för andra reklamare. Kommunikation är inte en konstform. Du ska hjälpa en tuggummi-fabrikör att sälja tuggummi. Inte vinna priser. Inte få nytt jobb. Inte få ryggdunk. Sälj tuggummi.

Vad är bra humor?

Alla gillar olika och olika saker är olika roligt vid olika tillfällen. Men visst, folk som drattar på ändan är roligt i de flesta kulturer och vid de flesta tillfällen.

Bör man använda humor när man driver företag? 

Om man nu har humor så är det dumt att inte använda den skulle jag säga. Om man inte driver en begravningsfirma kanske. Om man inte använder sig av humorn externt så är den viktig internt för att folk ska orka gå till samma trista kontor dag efter dag och göra samma sak utan överraskningar eller utmaningar.

Hur sticker man ut i dagens mediabrus? 

Gör tvärtom mot vad alla andra gör eller gör exakt vad alla andra gör men gör det bättre och/eller med en högre budget.

Framtiden… hur tror du att internet, mediemarknaden och marknadsföring kommer utvecklas?

Fler kanaler + fler varumärken + fler konsumenter… Det kommer att bli kaos.

Om man vill bli framgångsrik inom kommunikation vad bör man inte göra?

Fista husdjur.

När man vaknar på natten och snabbt måste ha mer av David Sundin, vad gör man då?

Då går man in på min hemsida på davidsundin.com (som jag har kodat själv i old school HTML!) och sen klickar man på alla länkar där så att man kan följa mig på twitter, instagram, youtube och fan och hans moster.

Några övriga tips till entreprenörer och företagare som dagligen kämpar för att lyckas inom företagande och entreprenörskap?

Ett tips som jag inte följer och aldrig har följt men som jag vet är det främsta tricket för framgång; Fokusera på EN sak och gör den saken tills den når framgång. Problemet är ju att det är så tråkigt att göra bara en sak så jag har valt att göra många saker halvdant och det kommer jag nog fortsätta att göra dessvärre.

Några övriga tankar, idéer, eller något du vill tipsa om?

Jag vill tipsa alla att gå och se standup live om man inte har gjort det och om man är intresserad av att skratta.

 
Gillar du det du läser? Like:a nedan =)